LIEFS VAN SUZ


Ik ben een multidisciplinaire ontwerper, schrijver en activist. 

Lees meer over mij 



EDUCATIE

New Design & Attitudes
Bachelor
St. Joost School of Art & Design, Den Bosch

Filosofie, Ethiek en Praktijk
Minor
Hogeschool Utrecht

New Design & Attitudes
Propedeuse
St. Joost School of Art & Design, Den Bosch
2022
/Heden


2024
/2025


2023



CONTACT

Email
Instagram
01 ZACHT VERZET

Oma’s wollen sokken, lapjes over gaten op ellebogen, eindeloos gerepareerde spijkerbroeken. Een ambacht dat al eeuwenlang verweven is met vrouwelijke zelfredzaamheid. Vaardigheden die ooit vanzelfsprekend waren, en nu langzaam zeldzaam worden. 

Lees meer
LOPEND


 


02 IK VIND JE LIEF

De wereld is kut en het liefst schreeuw ik naar iedereen. Maar dan herinner ik me die grap waar we zo om moesten lachen, alle katten die ik ooit heb geaaid. Een picknick met een krat vol koude biertjes, onze vieze sokken op het kleed. Alle dansjes die we deden en elk complimentje dat ik ooit heb gegeven. En dan is alles, voor even, weer goed. 

Lees meer
2024






03 TEGENVALLERS

De Tegenvallers zijn een feministische, Nederlandstalige indieband. In samenwerking met Nienke Rops, Janna Holshuijsen en Ive van Zeeland is deze bandidentiteit ontstaan. 

In een wereld die is ontworpen voor en door mannen valt het tegen om vrouw te zijn. Nageroepen worden op straat, minder betaald krijgen voor hetzelfde werk, altijd twee keer achterom kijken als je ‘s nachts naar huis fietst of ‘te’ emotioneel zijn.

Lees meer
2023
/2024







04 CASIO B6502W

Dagelijks komen we overal verbindingen tegen: De sluiter van je ketting, hoe je fiets in elkaar zit of de karabijnhaak aan je sleutelhanger. In dit project neem ik de verbinding van mijn Casio horloge onder de loep (letterlijk).

Hoe zit zo’n sluiting nou eigenlijk in elkaar? En hoe kan ik dit op een interessante manier in beeld brengen? 

Lees meer
2023






05 DE MAN

Een visualisatie van een gedicht over mijn relatie met mijn seksualiteit en vrouw zijn. Hoe het soms kan voelen alsof lesbische liefde geen plek heeft in een mannenwereld, er altijd wel iemand is die kijkt en objectificeert. 

Lees meer

2023




06 TERUG NAAR ZEVEN

Terug gaan naar je kindertijd kan heel nostalgisch en veilig zijn, maar ook ontzettend confronterend. Wanneer ik door mijn kinderdagboek blader lees ik krabbels over angst en stress die voor een zevenjarig kindje veel te groot waren. 

Lees meer
2023






07 LETTERS

Twee lettertypes die onstonden tijdens een workshop van Jacques Le Bailly en Peter Matthias Noordzij.  

Lees meer
2023





08 SLOW FASHION 

Het zit al in de naam: fast fashion is het razendsnel produceren van kleding. Lage kwaliteit, kinderarbeid, uitbuiting, milieuvervuiling, overprocuctie, massaconsumptie, verspilling. 

Er valt veel te zeggen over de problemen die fast fashion met zich meedraagt. In plaats van de consument hier schuldig over laten voelen, is het juist belangrijk om duurzaam consumeren te promoten. Met dit project laten we zien hoe mooi de wereld van slow fashion is.

Lees meer
2023






09 HOOGTEVREES

Een veldonderzoek in samenwerking met Ilse Gerrits en Nienke Rops bij de uitkijktoren in het Westerpark, Den Bosch. Naarmate we hoger in de toren kwamen groeide bij ons alle drie het gevoel van angst voor de steile ladders en de hoogte. 

Door hartjes waar bloemetjes uit kunnen groeien op te hangen in de toren hoopte we hoogtevrees bij andere bezoekers te verminderen. De loop van het project hebben we in een leporello van 14,03 meter vastgelegd, dat maakt hem even lang als de toren zelf. 

Lees meer
2023






10 KNITTED MARIA

Aan de hand van het ontwerp ‘Knitted Maria’ van Gijs Bakker volgde een materiaalonderzoek naar wol. Wol is een fijn en duurzaam materiaal, omdat het 100% biologisch afbreekbaar is, ontzettend lang mee gaat, minder vaak gewassen hoeft te worden en natuurlijk lekker warm is. Echter zit er ook een donkere kant aan wolproductie.

Lees meer
2023






11 FIBRE OF THE FUTURE

Het is tegenwoordig heel normaal: je loopt door het centrum van Amsterdam en om de vijf meter ruik je wel wiet. Uit onderzoek van de gemeente Amsterdam blijkt dat ±23% van de toeristen die naar Amsterdam komen, ook een bezoek brengen aan een coffeeshop gedurende hun verblijf. Daarnaast steekt 39% van 19 tot en met 34 jarigen Amsterdammers wel eens een jointje op. 

Er heerst in Amsterdam een zekere wietcultuur. In elk souvenirwinkeltje zijn hennep-thema sokken, shirts, shotglaasjes en dergelijken te vinden. Wiet is onderdeel van onze Amsterdamse identiteit geworden. Maar kennen Amsterdammers en toeristen wel alle mogelijheden die hennep met zich mee brengt?

Lees meer
2023
/2024




Suus Koevoets 2025